جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹
«تیتر ۲۰» بررسی می‌کند: 
حوزه سرب و روی در سال ۱۴۰۲  به دلیل عدم تامین زیر ساخت‌ها با مشکلات بسیاری همراه بود که این موضوع بر میزان تولید اثر گذار است.
کد خبر: ۶۸۷۵۴

تیتر20- صنعت سرب و روی، یکی از صنایع معدنی است که در سال های اخیر با چالش های زیادی به ویژه در بحث تامین مواد اولیه همراه شده است. 


صنعت روی بخشی از نیاز خود به مواد اولیه را از طریق واردات تامین می کند که این موضوع بر قیمت تمام شده و قدرت رقابت مجموعه های حاضر در این صنعت تاثیر گذار است.


اما این صنعت در سال جاری با چالش های زیادی همراه بود که می تواند تحقق برنامه ها را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال چالش برق درست مانند دیگر حوزه های بخش معدن حوزه سرب و روی را هم بی نصیب نگذاشته است. 


قطعی و محدودیت برق در فصل تابستان یکی دیگر از معضلات صنعتگران حوزه سرب و روی است، هر واحد تولیدی کوره دارد که به عنوان مثال متراژ هر کوره 6 متر است و در داخل کوره آجر نسوز وجود دارد و گرم شدن آجرهای نسوز به زمان زیادی نیاز دارد که با قطع شدن برق سرد شدن آجرها نیز زمان زیادی می برد و وقتی که به مدت 12 ساعت برق قطع می شود، مجبور به خاموش کردن کوره است  و برای روشن شدن مجدد زمان زیادی سپری می شود و تکرار این رویه بر میزان تولید اثرگذار است. درنتیجه قطع برق در تابستان توانست بر میزان تولید این حوزه اثر گذار باشد.


اما در کنار آن موضوع مهم دیگری که این حوزه با آن مواجه است، بحث وضع عوارض های صادراتی است. به عنوان مثال تولیدکننده ای که ابتدای سال ماده اولیه خریداری کرده و بعد از تولید آن را صادر کرده و 5/ 0 درصد آن را نیز محاسبه کرده است، اکنون باید عوارض صادراتی مجددا محاسبه و پرداخت کند.


 درواقع این موضوع می تواند درآمد معادن کوچک و متوسط مقیاس را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت بسیاری از معادن را از چرخه تولید خارج کند زیرا هزینه های تولید در معادن کوچک و متوسط براساس دلار آزاد بوده که حالا باید در ازای صادرات نیز، عوارض پرداخت شود. 


تامین ماشین آلات معدنی از دیگر مشکلاتی است که معادن این حوزه با آن دست و پنجه نرم می کند. ممنوعیت واردات ماشین آلات آن هم در حالی که بخش معدن از فرسودگی ماشین آلات رنج می کشد، تنها منجر به کاهش بهره وری و افزایش هزینه های تولید خواهد شد. 


آن طور که پیداست صنعت سرب و روی در سال 1402 ، بیش از هر چیز در تامین زیرساخت ها با چالش همراه بوده است. اما قرار است این حوزه با استراتژی مشخص شده از سوی وزارت صمت، خود را برای 1420 آماده کند. 


 میزان ذخایر روی جهان 250.1 میلیون تن است و ایران، 4.96 درصد ذخایر روی جهانی (12.4 میلیون تن) را دارد. در حال حاضر ذخایر سرب جهانی 90.3 میلیون تن است که ایران با داشتن 4.05 میلیون تن، 4.48 درصد ذخایر جهانی را دارد. میزان استخراج فعلی روی جهان سالانه حدود 12.46 میلیون تن و میزان استخراج روی ایران، 330 هزار تن فلز محتوی است. همچنین، میزان استخراج سرب جهان نیز 4.56 میلیون تن و میزان استخراج این فلز در ایران 70 هزار تن فلز محتوی است. 


ایران باید برای بهره برداری از این ظرفیت با برنامه ریزی مشخص و همچنین راهکارهای اجرایی در مسیر توسعه حداکثری گام بردارد در غیر این صورت نه تنها این اهداف محقق نخواهد شد بلکه برای تامین نیاز داخل مجبور به واردات خواهیم بود. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز